Sunday, December 28, 2008

Boleh adakan hiburan dalam kenduri kahwin??

Sentuh mengenai hiburan, adakah ia dibolehkan?

Terdapat banyak riwayat hadis yang membolehkan kita mengadakan acara hiburan dalam majlis walimah. Selagi tidak ada percampuran perkara-perkara yang diluar batas syarak seperti bercampur antara lelaki perempuan, mendedahkan aurat dan alunan muzik yang melalaikan, boleh saja ia diadakan. Insya-Allah, ketulusan niat bagi meraikan pengantin tidak mengundang kemurkaan bahkan mendapat rahmat dari Allah taala.

  1. Ketika majlis perkahwinan anak perempuan Habar bin al-Aswad, disisinya terdapat gendang dan rebana. Rasulullah s.a.w. keluar, lalu baginda mendengar suara, kemudian ia bertanya, "Ada apa ini?" Orang-orang di situ menjawab, "Habar mengahwinkan anak perempuannya." Lalu baginda bersabda, "Kumandangkanlah pernikahan, kumandangkanlah pernikahan! Ini pernikahan bukan perzinaan." (Riwayat Ibnu Mandah di dalam al-Ma'rifah)
  2. Dalam satu hadis yang lain riwayat at-Thabrani, dari As-Saaib bin Yazid, Rasulullah s.a.w. menemui budak-budak perempuan yang sedang bernyanyi dengan mengucapkan,"Mereka memberi hormat kepada kami, kami memberi hormat kepada kamu.." Lalu bagindaberkata "Jangan berkata begitu, tetapi ucapkanlah, 'Selamatlah kami, selamatlah kamu." Lalu seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah, apakah kami boleh melakukan hal ini untuk manusia dalam kesempatan seperti ini?" Baginda menjawab. "Boleh, ini adalah pernikahan bukan perzinaan. Kumandangkanlah pernikahan."
  3. Dalam satu peristiwa yang bersumber daripada Sayidatina Aisyah r.a., Nabi s.a.w. pernah melewati wanita-wanita ansar dalam satu upacara pengantin. Mereka sedang mendendangkan nyanyian dengan mengucapkan beberapa rangkap lagu yang menarik, antaranya:
"Dia menghadiahkan kepadanya seekor kibas
dia berdehem di tempat penambatan unta
dan suamimu ada di balai pertemuan
dia mengetahui apa akan terjadi esok."

Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tidak ada yang mengetahui apa yang akan terjadi
esok kecuali Allah." (Riwayat Thabrani)

No comments: