Wednesday, December 23, 2009

PeRCuTiAn KaLi iNi

Erm..xsedar plak dah nk abes cuti kali ne..
Lbih kurg sminggu lbih lgi kat umah ne..
 Nk balik hostel pn aq xtau nk naik apa..
Ayah aku nk hntr tp aku xsuka sgt naik kenderaan darat p HOSTEL...
Sangat...sangat....jauh..8 jam sapa tahan..
Kalo naik kapal kjap jer..lbih kurg 45 mnit..
Huhu..xtau nk wat kptsn..
Maybe aku naik kapal kot tp tgok tket murah dulu..
Adei..ne lgi mslh ne..aq lum dftr subjek lgi ne..
Hrp2la msh byk ksong..

**********************************************************

Apa ku buat tyme cuti ne??
 Erm..aq lbih byk on9 la..tp ku suka jugak coz byk ilmu aq dpt..
Smua ku xplore n kubaca..
Aq rasa xsia2 jgk cuti kali ne..
Buku2 pn byk yg dah abes kubaca..
Aq taip isi kandungan dlm buku yg ku suka baca..
And then, aq post kat blogku yg comey ne..he,
Tapi....
Bz sgt on9 smpai aq xsdar rupanya ada keja lain yg hrus kubuat..
Adui..aq lum siapkn lgi tugasan yg disruh buat..
Ada org tempah sruh wat asigmen..
Hrp2 bleh siapla sblm aq btolak ke hostel..huhu..
Selain tu..Tyme cuti ne..ada jgk aq bantu mak aq..
Bleh dikatakn suri rumah la tp xspnuh masa..
Kdg2 kalo aq boring aq main game la..smua game aq belasah..hik2,,
Biasanya kalo tyme cuti2 mcm ni aq p umah besfren tp kali ne dia xbalik plak..dia dok kat smnjg..
Aq suka sembang2 ngan dia..
Nway, dpt jgk aq chat ngan dia wlupn xjmpa..he2,,
Rindu ngan u!!!!!!!!!!!!!!

***********************************************************

Xpena jln ker?? 
Aq jarang sgt jln..
Kalo jln pn p kdai depan jer beli mknn ringan..
Pena jgk aq jln sehari suntuk smpai mak aq rsau dah..
Byk kali d'tpon tp aq xsmbut sbb xprsn..he2,,
Xjgk la dia rsau sgt sbb aq jln ngan...ehem2..
Uit..jan fkir bkn2 yer..slh kamu fkir tue..huhu..
Kalo jln ngan DIA xda lesen lgi ne..kwang3..


Tuesday, December 22, 2009

KELEBIHAN BERSUGI



1.    Kata Abu Hurairah, Sabda Nabi: Bermula taharah (kebersihan) itu 4 perkara iaitu;-
a)    Gunting misai
b)   Cukur bulu ari-ari
c)    Kerat kuku
d)    Bersugi


2.    Jika tidak aku takut ianya menyusahkan umatku nescaya aku wajibkan mereka bersugi tiap-tiap kali solat.


3.    Dua rakaat dengan bersugi lebih baik dari 70 rakaat tanpa bersugi.


4.    Apabila seseorang bersugi, berdirilah malaikat dibelakangnya mendengar bacaan dia, dihampiri hingga bertemu mulut nya dengan mulut si pembaca.


5.    Kata Aisyah r.a., Sabda Nabi; “Bersugi itu setengah iman, berwudhuk itu setengah iman dan bersugi itu menyembuhkan segala penyakit melainkan mati”.



6.    Sabda Nabi s.a.w.; 3 perkara sunat muakad atas tiap-tiap muslim;-
a)    Bersugi
b)   Mandi hari Jumaat
c)    Berharuman


7.    Sabda Nabi s.a.w.; 3 perkara atasku fardhu bagi umatku sunat;-
a)    Bersugi
b)   Solat Tahajud
c)    Solat Witir


8.    Riwayat Ibn Abbas katanya “Nabi Ibrahim bersuci lima di kepala iaitu bersugi, berkumur-kumur, hisap air ke hidung, sikat rambut dan gunting misai. Kemudian lima di badan iaitu kerat kuku, berkhatan, cabut bulu ketiak, cukur bulu ari-ari dan beristinjak dengan air”.

9.    Sabda Nabi s.a.w.; “Allah memberi rahmat pada orang yang menyelati bulu janggut ketika berwudhuk atau mandi dan yang mencungkil gigi sesudah makan”.


Waktu Sunat Bersugi
1.    Ketika berubah bau mulut.
2.    Semasa berdiri untuk solat.
3.    Hendak baca Quran/Hadis.
4.    Hendak berzikir.
5.    Bila keluar dari rumah dan hendak masuk rumah.
6.    Bila makan yang berbau.
7.    Bangun dari tidur.
8.    Jika sakit mata.
9.    Ketika masuk masjid.

Khaifiat Bersugi
1.    Sunat berniat untuk bersugi, ‘Sahaja aku sunat bersugi’.
2.    Pegang dengan tangan kanan.
3.    Jadikan jari kelingking dan ibu jari di bawah kayu siwak, manakala jari manis, jari tengah dan jari telunjuk di atasnya.
4.    Makruh jika kayu sugi lebih panjang dari sejengkal.
5.    Sunat dimulai dengan bahagian kanan gigi hingga ke tengah kemudian dari kiri ke tengah seterusnya bahagian luar, dalamnya, lidah dan langit-langit halkum.


Tuesday, December 8, 2009

ADAB-ADAB SEBAGAI IBU

 
 Amalan Ketika Mengandung
1.    Makanan dan minuman hendaknya diperoleh dari sumber yang halal.
2.    Beribadah sebaik mungkin, berzikir, membaca al-Quran, dan berusaha mendekatkan diri kepada Allah.
3.    Biasakan membaca:-
a)    Surah Maryam – Untuk mendapatkan anak yang soleh.
b)   Surah Yusuf – Untuk mendapatkan anak yang tampan.
c)    Surah Yassin – Agar mudah melahirkan.


Watak dan Akhlak Ketika Mengandung
1.    Jauhi sifat pemarah dan merajuk.
2.    Menjaga adab sehari-hari.
3.    Jangan menyakiti binatang.
4.    Pergaulan suami isteri hendaklah beradab.
5.    Pernikahan dilaksanakan dengan mengikuti syariat Islam.

Pahala – pahala

1.    Hamil – jihad fi sabilillah
2.    Setelah melahirkan dan menyusui – satu tegukan satu kebaikan
3.    Melahirkan – dosa-dosa ibu bersih bagaikan baru lahir kembali 
4.    Semalaman tidak tidur kerana anak sakit – memerdekakan 70 hamba sahaya dengan ikhlas untuk membela agama Allah
 

Hal-hal yang Harus Dilakukan Ketika Melahirkan 

     1.    Ibu hendaklah menjaga auratnya ketika bersalin
2.   Anak yang dilahirkan hendaknya disambut dengan tangan yang suci (wanita beriman) dan dalkam suasana penuh keislaman. Kemudian, dikumandangkan azan di telinga kanannya dan iqamat di telinga kirinya.
3.    Jika anak disusukan oleh orang lain hendaklah memilih wanita yang solehah dan taat beragama.
4.    Disunnahkan mencukur rambut bayi serta bersedekah emas seberat timbangan rambut anak pada hari ke tujuh kelahirannya. Hikmahnya adalah menambah tenaga dan menyehatkan badan serta pendengarannya.
5.    Disunnahkan melaksanakan aqiqah pada hari ke-7, iaitu menyembelih dua ekor kambing untuk anak lelaki dan seekor kambing untuk anak perempuan.
6.    Pada hari itu juga dianjurkan memberi nama yang baik seperti nama rasul dan sahabat agar mendapatkan keberkatannya.
7.    Hendaknya diperdengarkan kepada anak-anak kecil kalimah-kalimah thayyibah.
8.    Sunnah memotong kuku bayi.
9.    Disunnahkan memecahkan makanan manis yang tidak dimasak ke bibir dan langit-langit bayi, seperti kurma, madu, kismis.

Sabda Rasulullah saw tentang Anak;-
1.    Bau mulut atau tubuh anak-anak adalah sebahagian dari angin syurga.
2.    Syurga adalah sebuah kampung kesenangan, tidak akan masuk ke dalamnya kecuali orang yang menyukai anak-anak.
3.    Barangsiapa menyenangkan anak perempuannya, maka darjatnya bagaikan orang yang sentiasa menangis kerana takut kepada Allah. Orang yang menangis kerana takut kepada Allah maka api neraka diharamkan menyentuh tubuhnya.
4.    Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat di syurga. Nisbah di antara dua darjat adalah 5000 tahun.
5.    Barangsiapa keluar ke pasar untuk membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan membawa buah tangan untuk anaknya, nescaya dia akan mendapat rahmat dari Allah s.w.t. dan tidak akan diseksa di akhirat nanti.
6.    Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Barangsiapa menyenangkan anak perempuannya, maka seolah-solah memerdekakan anak Nabi Ismail.
7.    Perintahkan anak-anakmu mengerjakan solat ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka apabila meninggalkan solat ketika berusia 10 tahun.
8.    Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama.
9.  Barangsiapa meninggalkan anak-anaknya dalam keadaan jahil, maka orang tua turut menanggung setiap dosa yang dilakukan oleh anaknya.
10. Barangsiapa membekali anak-anaknya dengan adab dan ilmu agama, maka orang tua akan mendapat pahala seperti pahala anaknya.
11. Setelah anak perempuan berusia 16 tahun, maka nikahkanlah dia. Ketika itu sang ayah memegang tangan anak gadisnya sambil berkata, “Anakku, kau telah kudidik, kuajar, dan kunikahkan. Semoga Allah melindungiku dari bencana kerana dirimu di dunia dan akhirat.
12. Muliakanlah anak-anak kerana anak akan menjadi penghalang untuk masuk neraka.
13. Anak-anak adalah penghalang untuk masuk neraka, maka:-
a)    Makan bersama anak – Membebaskan kita dari neraka
b)   Memuliakan anak – Selamat ketika menyeberangi titian sirat

ADAB-ADAB MENCUCI PAKAIAN

   
    1.    Pisahkan pakaian yg terkena najis, jangan dicampur dengan yg suci.


2.    Cucilah pada air yang mengalir.


3.    Cucilah dahulu pakaian yang terkena najis.


4.    Ganti air hingga tiga kali.


5.    Pakaian dalam jangan jemur di luar kerana itu adalah aurat.


6.    Usahakan mencuci pakaian dalam sendiri.

Sunday, December 6, 2009

AkU aDaLAh DiRiKU..bUkAN oRg LaIN..


NaK CiTeR PaSaL PeNGaLaMaNku..
Huhuhuhuhuhuhuhuhuhu...
KeLuHAn yG AmAT PjG rAsANya...
"
"
Sob...Sob...
"
"
AkU nIe pLg xsUkA diSAmAkaN nGaN oWaNG LaIN..
"
"
hUrM...nAk TaU sAtU ciTer TaK??..
AkU rAsA agAk KeLakARLa..
AkU rAsALAh..xTauLaH PuLAk kOrAnG KaN..
NaK CiTeR nAnTi OwAnG kAtA AkU PrAsAN pLaK..
Tp kAlO xcItEr..AkU nE SuKa cItEr PgLmNKu NgAn OwAnG pLaK..
bAiK AkU CiTeRLa..
SaPa NaK bAcA..Go On..
SaPa xNaK bAcA..StOp!!! he ;-p
"
"
JeNg...
JeNg..
JeNg..
"
"
PADA SATU KETIKA..
AKU MASUK SEBUAH KEDAI..
INGAT NK BELI BRG KEPERLUAN HARIANKU..
TETIBA PLAK DTG SEKUMPULAN LELAKI M'DEKATI AKU..
PUNYA MAIN TKUT AKU DIBUATNYA..HUHU..
NAK TAU APA DORG NAK???
DORG NK MINTA AUTOGRAF..
AND THEN AKU TANYALA..KNP PULAK NK MINTA AUTOGRAF??
HEK ELEH SOMBONG PLAK HELIZA NE..
TETIBA DORG CKP CAM TUE..
PUNYA MAIN TKEJUT AKU DIBUATNYA..
TKEJUT BROK LA..TKEJUT MONYET LA..
SMUALA JENIS T'KEJUT YG ADA..
FES 2 AKU INGAT DORG MAIN2 JER TP SEBALIKNYA PLAK..
AKU TENGAH KETAKUTAN...
BLEH PLAK KWNKU KETAWAKAN AKU..
DAH LA XNAK TLONG..
PUAS AKU MENIDAKKAN YANG AKU NE BUKAN HELIZA..
TP XJUGAK DORG PECAYA..
APALAGI AKU TRUS CABUT LA..
 "
 "
KaLau kU InGaT KeMbALi LuCu JgK kU rAsA..hiK2,,
BkN sOrG dUa JeR CkP aKu SrUpA NgAn HeLiZa Tp dAh RaMai..
PeLiK JuGa PnDgN MaTa MaNuSiA NiE..
KeByKnNyA CkP MaTa kAMi sAmA Tp mAtA HeLiZa LaGi cAnTiK..
bTuL TaK?? kAn..kAn..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TuE..bArU OnE oF CaSe JeR..
aDa JuGaK yG KaTa AkU Ne SrUpA NgAn ELyAnA La.. DiAnA DaNiEllE La..
IsTri FiTRi La..aLaa..PnYaNyi NaSyiD UNIC..
KbEtULaN PLaK AkU MiNaT GiLeR NgAn KuMp NaSyID TuE..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nAh!!!
AkU NaK TuNJuKkAn Ne MuKa2 Yg KoRg kAtA SaMa NgAn AkU..
TgOk bTuL2...sAmA TaK???
xSaMa kAn..
bTuL..bTuL..bTuL.. (kAtA IpiN..eHe..)





P/S :- ADUI..KALO IYA POWN MINAT GILER NGAN ARTIS2 NE..
XKANLA ORG YG BIASA MCM AKU NE DISANGKA ARTIS PLAK..
SANGAT MNYUSAHKAN HIDUP AKU..TOLONGLA..

Saturday, December 5, 2009

.:: InSaN BeRNaMa WaNiTa ::.


 >>WANITA <<


Tercipta engkau dari rusuk lelaki.. 
"
"

Bukan dari kaki utk dialasi.. 
Bukan dari kepala utk dijunjung.. 
"
"

Tapi dekat dibahu utk dilindung.. 
Dekat jua di hati utk dikasihi.. 
"
"

Engkaulah wanita hiasan duniawi.. 
Engkaulah wanita istimewa.. 
"
"

Sedarilah insan istimewa.. 
Bahawa kelembutan bukan kelemahan.. 
Bukan jua penghinaan dari Tuhan.. 
Bahkan sbg hiasan kecantikan.

LOGO UMS diperbuat daripada beras


I UMS   





Hah!!! biar btul..
Itulah yg ada dlm fkiranku tyme 2..

 
Fes tue..aq mcm tak percaya tp mmg btul diperbuat daripada beras..
Logo ni dibuat kat foyer lebri..
Lama ku tenung ukiran ne..
Nampak mcm susah nk buat tp xtaula pulak si pembuatnya..
Dah la warna warni.. 
mesti mngambil masa yg lama tuk buat ne..
Nak jugak aq p sentuh beras tu sbb geram sgt..huhu..    
.::::::::::::::::::::::::::::::::::.
So Beautiful!!!!!!!!!!
":::::::::::::::::::::::::::::::::::"

Friday, December 4, 2009

TO ALL MUSLIM BROTHERS





Risalah nie saya dapat dari kwn2 facebook..
Saya fikir risalah ne patut disebarkan agar umat Islam tahu dan sedar tentangnya..
Fikir-fikirkanla..