Tuesday, October 20, 2009

Keutamaan Wanita Solehah


Walaupun wanita tidak ada yang diangkat Allah menjadi nabi, namun kedudukan wanita sangat tinggi di sisi Allah swt kepada wanita, di antaranya;-


  1. Seorang wanita yg solehah lebih baik daripada 70 orang wali atau lelaki solehah.
  2. Seorang wanita yg jahat akhlaknya lebih buruk daripada 1,000 orang lelaki yg buruk akhlaknya.
  3. Apabila seorang suami pulang ke rumah dalam keadaan gelisah dan tidak tenteram, kemudian isteri menghiburkannya, maka ia akan mendapat setengah pahala jihad.
  4. Bagi seorang wanita yg hamil, dua rakaat solat lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yg tidak hamil.
  5. Apabila seorang wanita hamil hingga melahirkan anak, maka Allah swt akan memberikan kepadanya pahala bagaikan berpuasa pada siang hari dan solat sepanjang malam.
  6. Seorang wanita yg meninggal dunia pada masa 40 hari setelah melahirkan anak, maka ia akan mendapat pahala syahid.
  7. Jika seorang anak menangis pada malam hari danibunya tidak memarahinya, bahkan memujuknya, maka ibu itu akan mendapat pahal ibadah.
  8. Seorang wanita yg melahirkan akan mendapat pahala 70 tahun solat sunat dan puasa, dan setiap kesakitan yg dialaminya ketika melahirkan akan mendapat pahala haji yg diterima Allah swt.
  9. Apabila seorang wanita tidak dapat tidur pada malam hari kerana mengurus anaknya yg sakit atau demam, maka Allah swt akan memberinya ganjaran seperti memerdekakan 20 orang hamba sahaya.
  10. Seorang wanita yg tidak dapat tidur pada waktu malam kerana menyusui anaknya, maka Allah swt akan mengampuni dosa-dosanya dan ia akan diberi pahala 12 tahun ibadah.
  11. Apabila seorang wanita menyapu rumahnya sambil berzikir, maka Allah swt akan memberikan kepadanya pahala seperti menyapu halaman sekitar Ka'abah.
  12. Seorang iateri yg mendorong suaminya utk keluar di jalan Allah, dan ia redha serta rela menanggung sedikit penderitaan kerana ditinggalkan suaminya, maka Allah swt akan memasukkannya ke dalam syurga 500 tahun lebih awal sebelum suaminya memasuki syurga, dan wanita itu menanti di pintu syurga.
  13. Seorang wanita yg memerah susu sapi dan diawali dengan bismillah, maka Allah swt akan memberi keberkatan rezeki bagi penduduk rumah itu.
  14. Seorang wanita yg memandang kepada lelaki yg bukan mahram, maka Allah swt akan mengutuk wanita tersebut.
  15. Seorang isteri yg mengerjakan solat, berpuasa pada bulan ramadhan, dan menjaga amanah suaminya, maka Allah swt akan memasukkannya ke dalam syurga melalui mana2 pintu syurga yg dia kehendaki.
  16. Semua penghuni syurga akan menemui Allah swt yg kekerapannya tergantung kpd amalannya di dunia, tetapi wanita yg memelihara dirinya dr pandangan lelaki yg bukan mahram, maka Allah swt sendiri yg akan datang kepadanya.
  17. Anas bin Malik r.a. meriwayatkan bahwa Nabi saw bersabda, "Apabila seorang wanita mengerjakan solatn 5 waktu, berpuasa wajib sebulan, memelihara kemaluannya, serta taat kepada suaminya, maka ia pasti masuk syurga dari pintu mana saja yang dikehendakinya".

No comments: